.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نقش و اهمیت ویژه پایگاه های خبری
محمدجواد مشیری
نقش و اهمیت ویژه پایگاه های خبری

تعامل موثر با مخاطب و ایجاد ارتباط های قوی گفتاری شاخصه اصلی یک پایگاه اطلاع رسانی پویا است .اهمیت پایگاه های اطلاع رسانی و تأثیر بسزایی كه انواع آنها، بر سیاستگذاری دولت‏ها دارند، موجب شده كه بعنوان یك چالش جدید در حوزه حاكمیتی خود از این پدیده، یعنی «انفجار اطلاعات» یاد كنند. زیرا این سهولت فوق العاده در امر اطلاع رسانی، دولت‏ها را همواره با فشار افكار عمومی و حساسیتهای آنها نسبت به مسائل مختلف روبرو ساخته است.

در عصر حاضر كه «عصر سلطه ارتباطات» نامیده می‏شود، بی‏گمان در مورد همه مسائل جهان، بزرگترین رسالت اطلاع‏رسانی بر دوش رسانه‏های جمعی است. افزایش روز افزون شبكه‏های خبری ماهواره‏ای وكمیسیون‏های خبری از نقش مهمّ رسانه‏های جمعی در «اطلاع‏رسانی» حكایت دارد. موقعیت رسانه‏ها و اطمینان مخاطبان به آنها چنان است كه گاه، خبرهای تحریف شده و مطالب بسیار مهّم و بزرگ؛ اتفاقی، عادی و روزمره جلوه می‏كند. از این‌رو نقش رسانه‏ها در مقوله اطلاع‏رسانی بسیار تعیین كننده است، بطوریكه در بالا رفتن فرهنگ و قدرت مفاهمه جامعه و حتی میان جوامع مختلف، بیشترین نقش را ایفا می‏نماید.

اهمیت خبر رسانی و خبرسازی در ایران با كشورهای همسان قابل قیاس نیست و دامنه وسیع و تكثر نزدیك به تشتت اخبار تولیدی، در كنار موقعیت ویژه فعلی كشور در عرصه بین الملل، فضایی را ایجاد نموده كه اقبال رسانه های مهم بین المللی نسبت به منابع خبری ایرانی چشمگیر و در عین حال مهم و چالش برانگیز به نظر می رسد. اخبار مرتبط با ایران و منتشر شده از جانب منابع ایرانی، صرف نظر از آنكه در مذاق خواننده ایرانی حائز چه مرتبه ای از اهمیت است، در عرصه بین المللی با نگاههای خاص و بعضاً مغرضانه مواجه شده و گاهاً با یكسو نگری فرصت طلبانه بنگاههای خبری غربی باز نشر می شوند.فعالان رسانه نیك می دانند كه جنس نگاه هر بنگاه خبرپراكنی به هر رخداد خبری، در امتداد آگاهانه و یا حتی ناخود آگاه روحیات، سیاست گذاری ها و اهداف گردانندگان آن بنگاه است، وقتی این نوع نگاه به طور حرفه ای با ظرافت های ویژه خبرنگاری تركیب شود، می تواند برداشت مخاطب و ذهنیت او را چنان به انحراف بكشاند كه بعضاً اصل رخداد را در هزار توی بی پایان تفسیر ، تاویل و حاشیه مدفون كند و خبر را به هر چیزی به جز واقعیت تبدیل نماید. این اتفاق گاهی اوقات صرفاً با جابجایی چند كلمه و حتی با برجسته كردن فونت چند كلمه و یا در داخل گیومه قراردادن برخی اصطلاحات رخ می دهد.

بی تردید قهرمان بی بدیل عرصه رسانه در دنیای امروز اینترنت است. انفجار پایان ناپذیر خبر و اطلاعات زمانی معنا پیدا می كند كه حتی در كشور ما با تمام كنترلهای اعمال شده در این حوزه؛نیز این جادوی هزاره سوم، تقریبا در همه جا در دسترس همگان است و با این نفوذ گسترده از نوع دیگری از فعالیت رسانه ای را پیش پای فعالان این عرصه گذاشته است. آنچه در این میان حائز اهمیت و مستوجب تعمق و كنكاش بیشتری است، این است كه در كشور ما فعالیتهای رسانه ای سایبری با نزدیك شدن به انتخابات در تمام اشكالش به یك باره و به صورت كاملا معنی دار شدت می یابند و مهمترین تحول در این عرصه ایجاد سایتهای خبری و تحلیلی نوظهور است. سایتهایی كه برخی از آنها در ابتدا در لوای گروه و جمعیتی آغاز به كار می كنند و به منظور نشر منویاتشان در صدد ورود به عرصه خبر بر می آیند. اهمیت داشتن سرعت در فرایند انتخابات، به همراه رویه دشوار و بسیار طولانی صدور مجوز رسانه های مكتوب باعث می شود فعالیت در فضای سایبری با هزینه ای كم و در حداقل زمان ممكن جانشین سایر اشكال فعالیت رسانه ای گردد.

اینگونه است كه در غیاب سیاست گذاری های هوشمندانه از جانب سیاست گذاران فرهنگی و رسانه ای، سایت های تحلیلی و خبری  كه به لحاظ حرفه ای برنامه ریزی عمیق و نقشه راهی ندارند و در صورت برطرف شدن هدف موقت به بحران هویت دچار می شوند- به یكباره اكثریت فضای متداول سایبری كشور را اشغال می كنند و همه سایتها در رقابتی توان فرسا سیاسی می شوند و خبر رسانی را در راس فعالیتهای خود قرار می دهند. 

آنچه در هیاهوی این پدیده همواره مغفول می ماند توجه به اخلاق و استانداردهای خبر رسانی و مدیریت رسانه به مفهوم حرفه ای آن است. این داستان همیشگی و تكراری سایتهای خبری است؛ برای افزایش رنكینگ تن به "خیلی" از كارها می دهند و پس از مدتی در غیاب مخاطب "واقعی" سرخورده گشته و به مرگ رسانه ای زودرس مبتلا می شوند. سایتهایی كه بخش مهمی از مشكل ساختاری آنها ناشی از بی هویتی رسانه ای است.

همانطور که در بالا نیز اشاره نمودیم روند فعالیت مراکز اطلاع رسانی امروزه بدان سو حرکت مینماید که تا حد امکان کلیه سرویسهای اطلاع رسانی از طریق سایتهای وب و سرویس دهنده های مربوط به وب از طریق شبکه های رایانه ای انجام گردد، لذا میتوان بطور کلی فرآیند اطلاع رسانی سایتهای وب را به شش گروه زیر تقسیم بندی نمود: 1. جناحی، 2. تجاری، 3. اطلاع رسانی، 4. خبری، 5. شخصی6. تفریحی

وقتی صحبت از یک سایت اطلاع رسانی می شود بهتر است ابتدا اعتبار کل سایت و سپس اعتبار تک تک صفحات آن مورد بررسی قرار گیرد. لذا در اینجا لازم است برخی تعاریف کلیدی را مد نظر قرار دهیم:

صحت اطلاعات: بدان معناست که اطلاعات تاچه میزان قابل اعتمادوعاری از خطا بوده ودرست می باشد.

عینیت اطلاعات: بدان معناست که منابع تاچه میزان حقیقت رابیان می کنندویا تا چه میزان عاری ازتحریفات حاصل ازتمایلات شخصی ویا جهت گیریهای مغرضانه می باشند.

روزآمدبودن: به این مفهوم است که تاچه میزان اطلاعات رامیتوان به روزدرنظرگرفت.

سطح پوشش: عبارتست ازگستره موضوعاتی که سایت دربرداردوعمق پردازش موضوعات .

به نظر می رسد فعالیت خبری در سرزمین مجازی نیازمند ساماندهی مدنی توسط فعالان این عرصه است كه فراتر از قوانین رسمی وبرخوردهای حاكمیتی بتوانند شان سایتهای خبری را متناسب با بعنوان اصلی ترین مرجع اطلاع رسانی در قرن 21 ایجاد كرده و از حقوق، حدود وجایگاه خود پاسداری كنند.

آمار و اطلاعات دقیق و روشن، زیربنای توسعه جوامع محسوب می­شوند. جوامعی كه نهادهای آماری و اطلاعاتی دقیق­تری داشته باشند در مسیر توسعه و ترقی، قدم­های استوارتری بر خواهند داشت. اگر امروزه توسعه­ی علوم و فنون رشد و سرعت بیشتری به خود گرفته دلیلش، چیزی نیست جز گسترش شبكه­های اطلاع­رسانی در اقصی نقاط جهان. تاثیر شبكه­های اطلاع­رسانی متعدد اعم از دیداری و شنیداری در توسعه جوامع به قدری زیاد است كه دانشمندان عصر معاصر را عصر ارتباطات و اطلاعات نام نهاده­اند. بدون شك زمانی می­توان برنامه­های موفقی طراحی و اجرا نمود كه اطلاعات كاملی از شرایط زمانی و مكانی پیرامون خود و جامعه در دست داشته باشیم، اطلاعاتی در مورد امكانات، پتانسیل­ها و كمبودها و نارسایی­های منطقه. و این امر جز با ایجاد ساز و كارهای لازم برای توسعه­ی نهادهای اطلاعاتی و ارتباطی میسر نیست.

به عبارت دیگر سرمایه گذاری موفقیت آمیز در سیستم های فناوری اطلاعات با هدف توسعه، نیازمند این است که پژوهشگران از پرداختن به همبستگی های بین سرمایه گذاری و بهره وری فراتر رفته و به بررسی مکانیزم های اصلی نوآوری موفقیت آمیزتر  توجه کنند. بنابراین ایجاد حساسیت، توجه به نوع ابزارهای اطلاع رسانی، دسترسی آحاد مردم به  اطلاعات و داده های مذکور رمز موفقیت در رشد و توسعه در همه ابعاد جامعه (سیاسی،اجتماعی،اقتصادی) خواهد بود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.084 seconds.